Forløb
Undervisningen er bygget op i moduler, hvor niveauet stiger gradvist.
Første skridt er at finde elevens niveau, som danner udgangspunkt for undervisningen.
Forløb
Undervisningen er bygget op i moduler, hvor niveauet stiger gradvist. Første skridt er at finde elevens niveau, som danner udgangspunkt for undervisningen.
Jeg er certificeret underviser i den evidensbaserede læsemetode Alkalær,
som altid foregår i elevens eget tempo.
En vigtig del af metoden er læsetrappen,
som udgør en kronologisk rækkefølge af de naturlige læsetrappetrin,
som enhver skal gennem for at lære at læse.
Moduler
Forløbet består af 4 moduler
Modul 1: "Søde ord"
Det første modul er 100% lydret og går fra ord på 2 bogstaver til ord på 15 bogstaver. Der trænes kun én ting ad gangen og eleven kommer ikke videre før alt er sikkert indlært. Eleven følger trinnene på “Læsetrappen”, som er en del af Alkalær-metoden.
På første modul bliver eleven uddannet i:
- At kunne bogstavernes navn, form og lyd sikkert og korrekt.
- At kunne sætte bogstavernes lyde sammen til ord.
- At kunne vokalernes navne samt høre forskel på hårde, korte og lange vokaler.
- At bruge de mest almindelige konsonantklynger i læsningen.
- Hvad en sætning er og kunne forklare det.
- Hvad man bruger tegnsætning i en sætning til: komma, punktum, spørgsmålstegn og udråbstegn.
- At forstå og forklare reglerne bag stavelsesdeling, prikke og dele, vokalernes betydning og lydering af de enkelte stavelser.
- At kunne læse lydrette tekster med ord op til 15 bogstaver, sikkert og korrekt.
Forudsætninger:
Eleven er motiveret for at lære at læse.
Forældrene er indstillet på at bakke op.
Modul 2: “Drilleord 1”
På modul 2 bliver eleven præsenteret for ikke-lydrette ord. Han/hun føres gennem modulet på samme måde som i modul 1, nemlig ét trin ad gangen. Der præsenteres ikke nyt stof, før hvert trin er sikkert indlært. Det er på dette trin, eleverne ofte får problemer med afkodningen, hvis de ikke får den nødvendige hjælp.
På modul 2 bliver eleven uddannet i:
- Bogstavernes ikke-alfabetiske lyde, som hos Alkalær også kaldes ”Det hemmelige alfabet”.
- At kunne læse og stave de 120 mest brugte ord i det danske sprog.
- At blive tryg ved skriveprocessen og begynde at skrive egne tekster.
- At blive sikker læser af ikke-lydrette ord.
- At blive god til at stave.
Forudsætninger:
Modul 1 er gennemført, eller eleven har allerede opnået tilsvarende niveau.
Eleven er motiveret for at lære at læse.
Forældrene er indstillet på at bakke op.
Modul 3: “Drilleord 2”
På samme måde som før, bliver eleven ikke præsenteret for nyt, før det trænede er sikkert indlært.
På modul 3 bliver eleven uddannet i:
- Konsonantskifte.
- Orddeling.
- Stumme bogstaver.
- At formulere sig.
- Skriveprocessen fortsætter.
- Læsningen begynder at blive automatiseret.
- Stavningen formaliseres.
Forudsætninger:
Modul 2 er gennemført, eller eleven har allerede opnået tilsvarende niveau.
Eleven er motiveret for at lære at læse.
Forældrene er indstillet på at bakke op. .
Modul 4: “Drilleord 3”
Dette modul handler om vokalrækkerne, som hos Alkalær kaldes Tarzan-vokaler, Godmorgen-vokaler og Kast-op-vokaler. Vokalrækkerne giver viden om, hvordan vokalerne kan skifte lyd.
På modul 4 bliver eleven uddannet i:
- At bruge vokalrækkerne.
- At få en naturlig læsehastighed.
- At skrive en velformuleret historie.
- At læse tekster af alle slags.
Forudsætninger:
Modul 3 er gennemført, eller eleven har allerede opnået tilsvarende niveau.
Eleven er motiveret for at lære at læse.
Forældrene er indstillet på at bakke op.